Dobra strategia PR – podstawą wizerunku Twojej marki
Prowadzisz firmę – dzień po dniu ją rozwijasz i inwestujesz w nowe rozwiązania. Skorzystałeś z pomocy fachowców i dzięki temu masz profesjonalne logo i oprawę graficzną, nowoczesną stronę www i opracowaną strategię marketingową. Wszystko gotowe, aby Twój naprawdę dobry produkt porwał serca klientów.
Ale nie porywa, ponieważ mimo starań jesteś dla nich wciąż niewidoczny. Działanie w Social Mediach i zainwestowanie w SEO nie zdało egzaminu – w Twojej sieci wciąż jest garstka z morza potencjalnych klientów.
Widzisz, jak rozwija się Twoja konkurencja i masz wrażenie, że jest wszędzie tam, gdzie się obrócisz. A jednak wciąż jest uwielbiana i postrzegana jako marka bliska ludziom i problemom społecznym, troszcząca się o środowisko, bezdomne zwierzęta i pożary lasów – w skrócie reagująca na wszelkie bolączki naszego świata.
Czego Ci brakuje?
Odpowiedź jest prosta – dobrej strategii PR-owej.
Jak to zmienić? Podpowiadamy w poniższym artykule.
Przeczytasz w nim:
- Czym jest PR (public relations).
- Jakie są zalety działań PR-owych.
- Czym się różni PR od marketingu.
- Jakie są narzędzia PR-owe.
Czym jest PR
PR to skrót od angielskiego wyrażenia public relations. I tak naprawdę pod tym krótkim terminem kryje się cała strategia komunikacji marki oparta na zbudowaniu i utrzymaniu relacji z odbiorcą. Z zaznaczeniem, że odbiorcą jest nie tylko docelowy klient firmy, ale każdy, kto ma z nią styczność.
Szukasz wsparcia? Sprawdź to:
Celem działań PR-owych jest stworzenie określonego (dobrego) wyobrażenia o marce
poprzez:
- prezentowanie określonych stanowisk i zachowań, mających na celu zjednanie sobie opinii społecznej
- budowanie konkretengo wizerunku w mediach
- istnienie w świadomości klientów w chwili ich bezpośredniego kontaktu z produktem lub usługą.
Sięgając do przykładów możemy przytoczyć dwie kampanie:
- Program „Dove Self-Esteem – Budowanie pozytywnej samooceny”, który ukazuje markę Dove, jako zaangażowaną w kwestie budowania pozytywnej samooceny u nastolatków – czyli tematem współcześnie bardzo ważnym.
- Woda Żywiec Zdrój z programem „Po Stronie Natury”, który dotyczy ekologii i edukacji oraz zawiera działanie potwierdzające zaangażowanie marki w walkę o ochronę środowiska i działalność prospołeczną.
Zalety działań PR-owych
Zaistnienie z pozytywnym przekazem w świadomości społecznej to tylko jedna z wielu korzyści dobrze przeprowadzonych kampanii PR-owych.
Skuteczny PR w Twojej firmie to również:
- Dobra baza do eliminacji „wpadek”, czy czarnego PR-u zafundowanego przez konkurencję. Choć trudno odbudować utracone dobre imię (opinia społeczna długo pamięta wszelkiego rodzaju wpadki), to pozytywny przekaz budowany latami z pewnością będzie pomocny.
- Działania tworzące zaplecze do kampanii marketingowych.
- Współtworzenie marki wraz z jej odbiorcami – możliwość poznania i odpowiedzi na ich potrzeby.
- Możliwość zabierania głosu w sprawach istotnych społecznie (niekiedy w dość kontrowersyjny sposób, jak w przypadku marki Adrian produkującej rajstopy).
- Zbudowanie u odbiorców poczucia bycia częścią marki i utożsamiania się z jej wartościami.
- Współpraca z mediami jako łącznikiem z odbiorcą.
Budowanie dobrych relacji wewnątrz organizacji.
Skuteczne narzędzie PR-owe
Zanim opowiemy o metodach, jakie wykorzystuje się do budowania wizerunku warto wspomnieć o tym, że dotyczą one nie tylko działań na zewnątrz marki, ale również wewnątrz organizacji. Obie płaszczyzny są niezwykle istotne w przeprowadzeniu skutecznych kampanii PR-owych.
Internal PR – to w zasadzie kompilacja działań z przestrzeni HR-u i marketingu, opierających się na odpowiednim przepływie informacji zarówno między kadrą kierowniczą i pracownikami, jak i między samymi pracownikami. W efekcie uzyskujemy relacje zbudowane na zaufaniu, które scalają pracowników, generują poczucie przynależności i utożsamiania się z marką. Sami pracownicy tworzą również dobry obraz firmy na zewnątrz.
Istotnymi narzędziami są:
- intranet, pracownicza poczta email, newsletter
- spotkania informacyjne dotyczące podsumowania działań, planów na przyszłość itd.
- eventy dla pracowników – wieczory i wyjazdy integracyjne, rodzinne pikniki, upominki na dzień dziecka, czy święta itp.
- działania mające na celu stworzenia miejsca przyjaznego pracownikom – odpowiednie warunki pracy i pozytywna atmosfera.
CTA: Potrzebujesz audytu zarządzania pracownikami? Napisz wiadomość.
PR zewnątrzny – czyli budowanie strategii wizerunkowej marki w przestrzeni.
- Media relations – są to wszelkiego rodzaju kontakty z mediami jako pośrednikiem między marką a odbiorcą. Przekaz informacji poprzez wywiady, informacje i konferencje prasowe buduje wizerunek szczerej, niemającej nic do ukrycia i nieobawiającej się konfrontacji firmy.
- Event marketing – to grupa działań połączona, jak sama nazwa wskazuje, z kampaniami marketingowymi. Mogą to być: eventy charytatywne, które działają czysto wizerunkowo, promocje danego produktu, spotkania edukacyjne – konferencje i targi, akcje pro publico bono.
- Social Media – opracowana krok po kroku kampania w SM.
- Employer branding – budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy na zewnątrz.
- Zarządzanie kryzysowe – odpowiednie strategie umożliwiające nie tylko szybkie reagowanie w trudnych sytuacjach i wprowadzenie działań korygujących, ale również działania prewencyjne.
- Stworzenie ambasadora marki (osoby medialne, influencerzy).
- Budowanie relacji z inwestorami.
Wykorzystując wszelkie narzędzia i kanały do kreowania pozytywnego wizerunku marki nie możemy jednak zapomnieć o tym, że skuteczny i nowoczesny PR to nieszablonowy, szczery, autentyczny i budzący zaufanie komunikat skierowany do danej społeczności, tożsamy zarówno z jej wartościami jak i wartościami marki.