Co czeka biznes w 2023r?
Krajobraz biznesowy nowego roku postawił przed przedsiębiorcami wiele wyzwań. Inflacja, niepewność rynku i niestabilny (wręcz nieprzewidywalny) system podatkowy, naruszone łańcuchy dostaw, czy wreszcie wojna u naszych granic – wszystko to w sposób znaczący utrudnia podejmowanie racjonalnych decyzji. Wymusza to na właścicielach firm postawę nacechowaną elastycznością i gotowością na każdy możliwy scenariusz. Dlatego istotną potrzebą staje się przeprowadzenie badań dotyczących potencjalnych zagrożeń i na ich podstawie przygotowanie dopasowanych na miarę planów awaryjnych. Z całą pewnością należy także bacznie przyglądać się aktualnym trendom i pozostawać z nimi na bieżąco – z tego nie można zrezygnować czego najlepszym dowodem jest Nokia, niegdyś lider produkcji telefonów komórkowych.
Na kim się wesprzeć w tym okresie?
Posiadanie silnego zespołu lub sieci zweryfikowanych doradców pozwoli pomóc w zrozumieniu problemów, które zapewne pojawią się w bieżącym roku – wsparcie zaufanych ekspertów i mentorów może okazać się bezcenne w opracowaniu strategii dostosowanych do każdej sytuacji. Dodatkowo warto rozważyć dywersyfikację swoich inwestycji w celu zminimalizowania ryzyka i utrzymania się na powierzchni podczas nieprzewidywalnej aury ekonomicznej. To doskonały czas na przyjrzenie się swojej działalności i zweryfikowanie własnej oferty oraz swoich partnerów (margines błędu mocno się kurczy). Oczywiście nie ma jednego uniwersalnego podejścia jeśli chodzi o radzenie sobie z pogłębiającym się kryzysem. Użyłem słowa „pogłębiającym” świadomie, ponieważ przewiduje się gwałtowny spadek popytu konsumpcyjnego.
Działać, czy przeciwnie – przeczekać?
W obecnym niepewnym otoczeniu gospodarczym ważne jest, aby być zwinnym w działaniach biznesowych i precyzyjnym podczas podejmowania decyzji strategicznych. Właściciele lub kadra zarządzająca powinni forsować dwutorowe podejście polegające na koncentracji wysiłków oraz dywersyfikacji. Oznacza to koncentrację zasobów i inwestycji na podstawowych, ale wyłącznie rentownych produktach lub usługach, przy jednoczesnym poszukiwaniu nowych rynków oraz alternatywnych kanałów dystrybucji, takich jak handel internetowy. Firmy, które jeszcze nie wzięły się na poważnie do wykreowania swojej oferty w sieci będą na straconej pozycji – dziś sprawna, przyjazna dla użytkownika oraz responsywna strona www z dopieszczonym marketingiem to swoisty must have każdego biznesu, z naciskiem na MUST HAVE!
Szukasz wsparcia? Sprawdź to:
Nie stawiaj wszystkiego na jedną kartę!
Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na to, że wyjątkowo niekorzystnym jest opieranie się na jednym kluczowym kliencie… Przeciwnie wręcz – rozłożenie przychodu na większą ilość nawet mniejszych klientów jest zdecydowanie bezpieczniejszą strategią. Łącząc te dwa podejścia w celu zachowania konkurencyjności w trudnych czasach, firmy mogą uchronić swoje wyniki finansowe, jednocześnie przygotowując się na przyszłość. Dywersyfikacja działań i uważny dobór partnerów zapewni również przedsiębiorstwom większą elastyczność w reagowaniu na zmiany na rynku. Inwestując czas i zasoby w badanie potencjalnych klientów (kto nie chciałby wiedzieć czym kieruje się klient podejmując decyzję zakupową?) i rynków, firmy mogą stworzyć trwałą przewagę konkurencyjną, która pomoże przetrwać nie tylko obecną zawieruchę.
Zarządzanie zatrudnieniem – jedno z większych wyzwań 2023.
Strategia polityki kadrowej będzie ostatecznie zależała od konkretnego kontekstu biznesowego, w tym finansów firmy, trendów rynkowych i pozostałych czynników. Ogólnie rzecz biorąc, firma może zdecydować się na rekrutację dodatkowych pracowników, jeśli jest pewną wzrostu w najbliższej przyszłości lub zredukować personel, jeśli musi zminimalizować wydatki ze względu na pogarszające się perspektywy rynkowe. Kluczem jest dokładna ocena sytuacji przed podjęciem decyzji i pewność, że jakakolwiek wybrana opcja będzie wykonalna i korzystna dla wszystkich stron. Należy pamiętać jednak o często pomijanym, a niemałym koszcie zatrudnienia i wdrożenia/przeszkolenia nowego pracownika – zanim więc zredukujesz kadrę upewnij się, czy za kilka miesięcy nie będziesz potrzebował uzupełnić powstałej luki.
Wartość pieniądza drastycznie spada – może więc inwestować?
W zarządzaniu finansami nie ma jednego uniwersalnego rozwiązania. Ważne jest, aby zrozumieć swój apetyt na ryzyko i zderzyć to z celami finansowymi – dopiero to pomoże określić, czy inwestowanie lub wstrzymanie się z inwestycjami będzie dla Ciebie najlepszym wyborem. Prawidłowa ocena bieżącej sytuacji finansowej jest bardzo istotna w podjęciu świadomej decyzji o tym, który kierunek będzie dla nas najlepszy. Dodatkowo, zasięgnięcie porady u doradcy finansowego oraz podatkowego może zapewnić cenny wgląd i wskazówki przy podejmowaniu decyzji o inwestycjach. Nie zapominaj przy tym przyglądać się planowanym zmianom przepisów – w gąszczu zasadzek jakie szykuje nam ekipa z Wiejskiej łatwo o kosztowny w dłuższej perspektywie czasu błąd.
OPTYMALIZACJA – tego się trzymaj!
Branże, które teoretycznie mają ułatwione dostosowanie się do niestabilnej rzeczywistości gospodarczej, to takie o minimalnych kosztach ogólnych – czyli organizacje, których podstawowe operacje mogą być wykonywane zdalnie, oraz te z procesami produkcyjnymi wykorzystującymi nowoczesne technologie. Dla przykładu prywatna opieka zdrowotna, IT czy usługi transmisji strumieniowej są w dużym stopniu uzależnione od technologii i dlatego mogą szybciej wprowadzać zmiany, które pomogą im utrzymać się na powierzchni w czasach kryzysu. Ponadto, jeśli praca zdalna jest wykonywana prawidłowo, może przyczynić się do zmniejszenia kosztów przy jednoczesnym zwiększeniu wydajności – to wręcz wymarzony model optymalizacji niemal każdego biznesu. Dobrym wzorcem jest tutaj Toyota (poczytaj więcej o Lean Management), od której możesz podejrzeć wiele sposobów na mądre usprawnianie procesów produkcyjnych.
Co dalej – czy i kiedy powróci optymizm?
Wiele małych przedsiębiorstw zawiesiło lub zamknęło już działalność gospodarczą, sporo osób wciąż się nad tym posunięciem zastanawia – niektórzy nie mają wyboru (np część lokali gastronomicznych po covidowej zapaści). Zanim się jednak poddasz przemyśl dogłębnie wszystkie opcje (wiedz, że każdy bank przy próbie uzyskania kredytu czy leasingu zapyta o to, czy Twoja dzialalność była zawieszona), często zdarza się bowiem, że drobna zmiana czy to w marketingu, czy w zakresie swojej oferty przynosi pożądane rezultaty (czyt: nie trzymaj się kurczowo tego, co kiedyś się sprawdzało, ale od jakiegoś czasu już nie – świat pędzi naprzód!).
2023 dla biznesu nie będzie łatwym rokiem – to już wiemy, jak długo ten czarny scenariusz będzie się utrzymywał? Dziś tego nie wie nikt – natomiast aby optymizm powrócił, musi nastąpić coś więcej niż tylko koniec wojny. Konieczna jest również zmiana postawy na taką, która promuje pozytywność i nadzieję. Ludzie muszą odzyskać wiarę w swoich bliźnich, a także w swoje własne możliwości tworzenia lepszej przyszłości. Ponadto należy podjąć praktyczne kroki, takie jak zapewnienie środków i dostępu do dobrej, neutralnej światopoglądowo edukacji. Stop hejtowi – każdy musi wziąć odpowiedzialność za uczynienie świata lepszym miejscem, to jest bardzo istotne aby mógł zwyciężyć optymizm.