Marka osobista – wyjdź z twarzą do swoich klientów, czyli jak promować markę własną
Pojęcie marki osobistej (personal branding) jest obecnie nieodzownym elementem prowadzenia biznesu. Szczególnie gdy prowadzisz JDG lub małą firmę, jesteś rękodzielnikiem lub osobiście wykonujesz usługi, które oferujesz. Ale nie tylko, jeśli chcesz, aby twoja kariera nabrała tempa w korporacyjnym świecie – zbudowanie silnej marki osobistej to podstawa.
Dlaczego?
Wszystko rozbija się tak naprawdę o nawiązanie trwałej relacji z klientem czy partnerami biznesowymi.
Ale to duży skrót.
- Czym zatem jest marka osobista?
- Jakie korzyści niesie budowanie marki osobistej?
- Jak zbudować markę osobistą?
Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w naszym artykule.
Czym jest marka osobista?
Marka osobista to Twoja historia.
Ta, którą opowiadasz klientom oferując im produkt, albo usługę. Jednak, aby ta historia była na tyle oryginalna, by wyróżnić Cię z tłumu – a przy tym wzbudzić pozytywne emocje, musi być odpowiednio skonstruowana.
Ty musisz ją napisać będąc przy tym szczerym i prawdziwym.
Josef Besos powiedział, że marka osobista to to, co mówią o Tobie inni, gdy wychodzisz z pokoju.
Dlatego Twoja opowieść, którą klienci będą przekazywać sobie z ust do ust i która wpłynie na decyzje biznesowe Twoich partnerów musi wyrosnąć na kanwie relacji, jaką z nimi zbudujesz.
I choć termin personal branding może kojarzyć się dość przedmiotowo, a niekiedy wręcz oburza – przecież nie jesteśmy towarem na sprzedaż – to zbudowanie silnej marki osobistej w dzisiejszym biznesie to podstawa.
Szukasz wsparcia? Sprawdź to:
I wcale nie oznacza to, że zaczniesz sprzedawać siebie.
Wręcz przeciwnie, da Ci możliwość wprowadzenia za kulisy klienta i pokazanie mu:
- pasji, która Cię napędza
- zasobów, które wykorzystujesz
- przekonań i wartości, które pozwalają Ci być tym, kim jesteś
- autentycznego, prawdziwego człowieka, który stoi za oferowanym produktem lub usługą.
Marka osobista, historia, którą niesie, odwołuje nas do relacji człowiek – człowiek. Najsilniejszej, bo wyrastającej na fundamentalnej potrzebie kontaktu.
Jakie korzyści niesie budowanie marki osobistej?
Gdy wyjdziesz z cienia swoich produktów czy usług oraz pokażesz ich twórcę, pomysłodawcę, kogoś z krwi i kości, kogoś, komu zależy nie tylko na sprzedaży, ale na ludzkiej stronie biznesu zyskasz ogrom korzyści.
- Zbudujesz zaufanie.
Klienci oczekują od nas kontaktu. Gdy mają świadomość, że za tym, co kupują stoi człowiek – jest im łatwiej dokonać wyboru. Wiedzą, że mogą liczyć na „zaopiekowanie” i personalizację usługi pod ich wymagania. Dasz im poczucie, że nie będą dla Ciebie tylko numerem zamówienia.
- Będziesz mógł dotrzeć do większej liczby klientów.
Gdy jesteś prawdziwy i spójny w tym, co pokazujesz światu w kontekście personal branding, wiele osiągasz. Wzbudzasz zainteresowanie i emocje, zyskujesz nie tylko klientów, ale budujesz relacje człowiek-człowiek, a te są o wiele trwalsze niż wrzucenie produktu do koszyka i sfinalizowanie transakcji. To one powodują, że klient wraca do Ciebie z sympatii i poleca Cię znajomym.
- Rozwijasz się, odkrywasz własne możliwości, poszerzasz świadomość biznesową.
Nie ma co się oszukiwać, budowanie marki osobistej nie zamyka się na wrzucaniu stories na media społecznościowe (choć to może być jeden z elementów), to ciężka praca. To wiele pytań, które musisz sobie zadać i opracowanie przemyślanych odpowiedzi. Twoje działania to nie tylko przyjrzenie się własnemu biznesowi, ale też temu, w jakim miejscu jesteś na tej ścieżce. To zrewidowanie poglądów, zmiana lub wytyczenie nowych celów biznesowych, opracowanie strategii.
- Budujesz sieci kontaktów, pozyskujesz nowych partnerów biznesowych, odkrywasz nowe możliwości.
Gdy wychodzisz do świata ten otwiera się dla Ciebie, niosąc ogrom okazji do nawiązania nowych relacji i rozwoju Twojej firmy.
Jak zbudować markę osobistą?
Poznaj siebie w kontekście biznesowym – misja i wizja
Po pierwsze odpowiedz sobie na pytania:
- Jaka jest wizja mojego biznesu? Dokąd zmierzam? Gdzie będę za x lat? Istotne jest, aby odnieść się nie tylko do płaszczyzny finansowej i rozwoju firmy, ale również osobistej, ponieważ one się przenikają.
- Jaka jest misja mojego biznesu – co jest jej celem w kontekście osobistym i globalnym. Jak prowadzenie firmy wpływa na mój świat oraz życie innych?
Dzięki temu uzyskasz również motywację do działania, plan, który będzie Cię napędzał, do którego sięgniesz w chwilach zwątpienia, czy trudności.
Znajdź to, co Cię wyróżnia
Pokaż odbiorcom swoją indywidualność, unikatową wartość Twojego produktu lub usługi, przekonaj, że ich wybór jest najlepszym z możliwych.
Przeprowadź analizę SWOT
Stwórz listę mocnych i słabych stron marki, określ sukcesy i zagrożenia, jakie mogą Cię spotkać. Pozwoli Ci się to przygotować na każdą ewentualność, pokonać trudności i wytyczyć drogę do sukcesu.
Bądź autentyczny, spójny i konsekwentny
Budowanie marki osobistej na wymyślonej postaci, nie uda się na dłuższą metę. Bo jak długo można udawać kogoś, kim się tak naprawdę nie jest? Dlatego warto stworzyć listę swoich cech, zasobów, przekonań i wartości. Wybrać te, które będą Cię definiować i konsekwentnie budować przekaz na ich podstawie. Jak go stworzyć? Tu możesz sięgnąć po pomoc specjalistów – odpowiednio dobrany przekaz stworzy fachowiec od PR a copywriter ubierze go w słowa, a sesja wizerunkowa ukaże Twoje najlepsze strony.
Pokaż się jako specjalista lub ekspert
Skup się na tym, co robisz najlepiej, na czym „zjadłeś zęby”. Zadania, które zaprzątają Ci niepotrzebnie głowę i przez które „rozmieniasz się na drobne” deleguj innym (zobacz nasz artykuł, jak to zrobić). Stań się ekspertem, dzisiejszy świat poszukuje takich ludzi jak Ty.
Dziel się wiedzą
Pokaż swoim klientom, że masz do zaoferowania nie tylko produkt lub usługę, którą mogą kupić. Poświęć im swój czas i uwagę w formie, która będzie odpowiadała obu stronom. Możesz pisać artykuły, organizować webinary lub konsultacje. Pamiętaj, że pieniądze są na końcu tej relacji.
Niech Cię zobaczą
Promuj swoją markę, pokazuj się w mediach społecznościowych (You Tube, FB, Instagram, LinkedIn). Bierz udział w targach branżowych, konferencjach i spotkaniach, podczas których możesz spotkać potencjalnych klientów i partnerów biznesowych.
I pamiętaj…
Twoja osobista marka to obietnica dla twoich klientów… obietnica jakości, spójności, kompetencji i niezawodności. – Jason Hartman
Dlatego warto w nią zainwestować.
A jeśli nie wiesz, jak się zabrać za budowanie marki osobistej odezwij się do nas!