Twój adres e-mail to...
...łakomy kąsek dla botów 🤖
Chronimy go tak, by klienci mogli klikać i pisać, a roboty spamujące widziały tylko ścianę kodu.
teraz 50% taniej!
Chronimy go tak, by klienci mogli klikać i pisać, a roboty spamujące widziały tylko ścianę kodu.
teraz 50% taniej!
Pochlebna opinia klienta to narzędzie, które wykorzystane w działaniach marketingowych, przynosi ogrom korzyści, napędzając rozwój marki. Dlatego im szybciej przełamiesz opory i poprosisz swoich zadowolonych klientów o kilka pozytywnych słów, tym szybciej Twój biznes nabierze rozpędu.
Zanim powiemy Ci, jak to zrobić, dowiesz się nieco więcej o samych testymonialach. Przyjrzymy się zatem:
Testymonial to wisienka na torcie dla Twojego produktu lub usługi, przecież nic nie stanowi lepszej reklamy niż słowa usatysfakcjonowanego klienta. A testymoniale właśnie tym są.
Gdy klient nie ma możliwości zbadania produktu za pomocą większości zmysłów, a tak jest, gdy korzystamy z kupna za pomocą internetu, musi polegać na innych, którzy już to zrobili. Ich opinie stają się zatem jedynym wiarygodnym źródłem informacji. W tym wypadku paradoksalnie to nie Ty decydujesz, czy klient wybierze Twoją markę, tylko inni klienci 🙂.
Co więcej, ich zdanie może być również tym, które przeważy szalę w procesie podejmowania decyzji zakupowej.
Warto zaznaczyć, że same opinie umieszczane obecnie w przestrzeni internetowej nie są niczym nowym. Zmieniła się tylko „forma ich dystrybucji” – wcześniej był to pantofel 😉.
Poczta pantoflowa (wciąż wykorzystywana w tzw. marketingu szeptanym) do dziś cieszy się dużym zaufaniem, jednak ze względu na możliwość kupowania praktycznie na całym globie, ewoluowała ona do postaci opinii o dużym zasięgu i dostępności. Co w przypadku tych pozytywnych przekłada się na duże korzyści dla przedsiębiorcy.
Zastanów się, proszę przez chwilę:
Z pewnością odpowiedział*ś twierdzący, choć na jedno z pytań. Co tylko potwierdza badania, z których pochodzą dane w nagłówku.
Pomyśl, skoro opinie są ważne dla Ciebie, jako klienta, jak ważne są zatem dla Ciebie, jako przedsiębiorcy?
Jak ważne powinny być?
Testymoniale to źródło informacji nie tylko na temat produktu, który oferujesz, ale również, o tym, jak klienci odbierają Twoją markę. Dzięki opiniom ci potencjalni dowiadują się o produkcie nie tylko to, co Ty chcesz im powiedzieć, ale również to, co sądzą na jego temat „im podobni”.
Testymoniale to społeczny dowód słuszności, który ma bardzo dużą moc.
I nie chodzi tylko o ocenę poziomu oferowanej usługi, czy produktu, ale też o sam fakt posiadania opinii. Klient wyczyta z nich również to, że Twoja marka jest godna zaufania. Im więcej (pozytywnych) opinii, tym większe szanse, że to właśnie Ty zostaniesz wybrany spośród (setek? tysięcy?) Tobie podobnych.
Skoro w dzisiejszym świecie, w którym codzienność wypełnia „niedoczas”, ktoś znalazł chwilę, by wyrazić pozytywne zdanie, oznacza to, że Twoja marka jest naprawdę wartościowa.
Dlatego testymoniale to potężne narzędzie marketingowe, które musisz wykorzystać w swoim biznesie, a dzięki temu:
Aby klienci chętnie zostawiali testymoniale musisz maksymalnie im to ułatwić. Ważne jest, aby formularz, który zostanie, np. dołączony do wiadomości mailowej lub umieszczony na stronie www był czytelny, intuicyjny i nie zawierał zbyt wielu pól do wypełnienia. Im prostsza droga do przebycia, tym więcej testymoniali 🙂.
Pamiętaj! Jeżeli korzystasz z mediów społecznościowych, zadbaj o szybką reakcję na wystawioną opinię. Słowa podziękowania będą kolejnym krokiem w stronę zacieśniania relacji.
Brak opinii? Niemożliwe! Z pewnością w korespondencji nieraz pojawiły się pozytywne słowa podczas realizacji usługi. Wykorzystaj je!
I oczywiście proś klientów o opinie. Nie jest to nic wstydliwego, czy nietaktownego. Czasem możesz zachęcić ich, oferując coś w zamian za poświęcony czas.
Nie miej oporów – Twoja marka na to zasługuje.
Uwaga na koniec – choć wydaje się to łatwą drogą, to pisanie testymoniali samemu jest rozwiązaniem, które stanowczo odradzamy. Klienci mają zmysł, który pozwala im wyczuć oszustwo 😀
Możliwości wykorzystania pozytywnych opinii jest wiele. Czasem są one uzależnione od rodzaju produkty lub usługi i jego dystrybucji, czy grupy odbiorców, jednak do podstawowych dróg należą:
Wszędzie tam, gdzie masz okazję na zbudowanie i pogłębienie relacji z klientem, wzbudzenie w nim poczucia lojalności oraz przedstawienie swojej marki, jako godnej zaufania, wykorzystuj testymoniale.
Oczywiście musisz robić to z głową i nienachalnie, bo choć opinie są ważne dla klienta istotniejsze jest dla niego poczucie naturalności z nimi związane. Nikt nie chce być bombardowany Twoją „świetnością”, a zaufanie buduje się poprzez poczucie, że za opinią stoją szczere intencje drugiego człowieka.
Testymoniale to opinie zadowolonych klientów, które stanowią społeczny dowód słuszności – potwierdzają jakość Twoich produktów lub usług. To jedno z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych, ponieważ klienci znacznie chętniej ufają rekomendacjom innych użytkowników niż samej reklamie. W praktyce oznacza to, że pozytywna opinia potrafi przekonać bardziej niż najlepszy slogan.
Opinie klientów budują zaufanie i wiarygodność marki, skracają ścieżkę zakupową i pomagają rozwiać wątpliwości potencjalnych nabywców. Badania pokazują, że ponad 90% kupujących czyta recenzje, a 72% ufa im tak samo jak rekomendacjom znajomych. To oznacza, że testymoniale realnie wpływają na sprzedaż – klienci częściej wybierają markę, która ma pozytywne opinie i aktywnie się nimi dzieli.
Najważniejsze to ułatwić klientowi dodanie opinii – np. poprzez prosty formularz na stronie, link w mailu lub wiadomość po zakończeniu współpracy. Dobrą praktyką jest również reagowanie na każdą opinię: podziękowanie za pozytywne słowa lub konstruktywną krytykę. Możesz też zachęcić klientów do wystawienia recenzji, oferując im drobny bonus (np. rabat, dostęp do e-booka lub udział w konkursie).